زیبایی شناسی طراحی صحنه و دکور در تله فیلم با رویکرد آسیب شناسی تله فیلم های تولید داخلی

پایان نامه
چکیده

با توجه به گسترش روز افزون تولید فیلم های تلویزیونی(تله فیلم) به موازات فیلم های سینمایی و نقش مهم طراحی صحنه و دکور در موفقیت و یا عدم موفقیت بیان هنری گویا در هر دو رسانه گفته آمده، شایسته است که دانسته شود آیا کیفیت و شاخصه های فن طراحی صحنه در فیلم تلویزیونی ، هم وزن و هم شکل با مولفه های طراحی صحنه در فیلم سینمایی است و یا اینکه از مناظر گوناگون، دچار تفاوت و تمایز است. این پژوهش که از روش اسنادی مشاهده ای سود جسته است، علاوه بر متمرکز شدن بر قواعد طراحی صحنه در سینما و تلویزیون به کاوش در وجوه مشترک ساختاری تصویر متحرک، اعم از میزانسن ، ترکیب بندی ، نورپردازی، ریتم و ابعاد نمایش می پردازد و به موازات آن، به مسائل اقتصاد در رسانه و نیروی انسانی، در جایگاه عناصر محوری شکل دهنده رسانه های سینما و تلویزیون نیز توجه می نماید. از آنجا که نگاتیو سینمایی و پردازشگر الکترونیکی تلویزیونی در ضبط رنگ مایه صحنه و دکور ، متفاوت عمل می نمایند و با در نظر داشتن کوچکی ابعاد گیرنده تلویزیونی نسبت به پرده سینمایی، نمی توان اطمینان داشت هر صحنه ای که در سینما به درستی دیده و درک می شود، در تلویزیون نیز به همان کیفیت، قابل فهم باشد. یافته های آسیب شناسانه این پژوهش نشان می دهد که به علت استفاده بیشترِ تلویزیون از قاب های متوسط و مهم تر از آن ، بودجه محدود فیلم تلویزیونی نسبت به فیلم سینمایی، نیاز کمتری به ساخت صحنه کامل و دکورهای پرخرج و حجیم در تلویزیون وجود دارد که این خود، جزو ویژگی های ذاتی طراحی صحنه تلویزیونی در مقایسه با صحنه های پرشکوه سینمایی است. نتیجه آن که فرم و تکنیک های میزانسن و ترکیب بندی تلویزیونی، از میزانسن و ترکیب بندی سینمایی متفاوت است و چون طراحی صحنه، ارتباط مستقیم با این دو پارامتر دارد، می توان دریافت که طراحی صحنه فیلم تلویزیونی، تکنیک ها و قواعدی متفاوت از طراحی صحنه فیلم سینمایی خواهد داشت.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

زیبایی شناسی سایه پردازی در فیلم-نوآر

سایه در فیلم، یک مفهوم تکنیکی و محتوایی است که گستردگی ابعاد آن در تاریخ سینما، موجب پدیدارشدن تحلیل‌های بسیار متنوعی گشته است. این مسئله که سایه پدیده‌ایست قابل خوانش و تحلیل آنها از ضرورت بالایی برخوردار است، فرض کلیدی این مقاله می‌باشد که به موجب آن به سئوالاتی مانند مفاهیم و کارکردهای ساختاری سایه در فیلم چیست؟ و آیا سایه از ابعادی فرهنگی در هر دورة تاریخی برخوردار بوده است؟، پاسخ داده خواه...

متن کامل

آسیب شناسی تولید تله فیلم در معاونت سیما(بررسی تا جدیدترین تولیدات)

یکی از قالبهای برنامه سازی تلویزیون تله فیلم است ورویکرد سازمان به این نوع قالب روبه افزایش می باشد.و متاسفانه این تولید انبوه باعث افت شدید کیفیت این نوع برنامه شده است. در این پژوهش دلایل این افت کیفیت بررسی می شود بر اساس سوابق کاری افراد مصاحبه شده اعم ازافرادی که دارای تجربه تلویزیونی می باشند و افرادی که به هردلیلی دارای اثر تلویزیونی نمی باشند این افراد در صنف های مختلف کارگردانی ، تهیه ...

15 صفحه اول

تاثیر فنآوری تدوین فیلم بر زیبایی شناسی تدوین

هدف این مقاله معلوم کردن تاثیراتی است که تحولات تاریخی فنآوری های تدوین بر زیبایی شناسی این هنر داشته است.رویکرد مقاله عمدتا متوجه نتایج مقایسه تاثیر فنآوری تدوین بر ساختار گروهی از فیلم های بلند داستانی هالیوود است که در" دوره گذار" از تدوین انالوگ به تدوین دیجیتال (دهه های 1980 و 1990) با دو فناوری متفاوت تدوین شده اند.مقاله با روش های تحقیق اسنادی و کتابخانه ای ، درحیطه های زیر به تبیین موضو...

متن کامل

تاثیر عامل تدوین در روایتگری تله فیلم ( فیلم بلند تلویزیونی ) با مطالعه موردی تله فیلم " گامی در تاریکی "

تصویر متحرک و تدوین عناصر اساسی تشکیل دهنده ی بیان فیلم هستند. تله فیلم به عنوان یک پدیده ی نسبتا جدید ( با عمر تقریبی 48 سال ) از این دو عنصر اصلی تشکیل شده است. مهمترین علت ساخته شدن یک فیلم داستانی یا تله فیلم روایت کردن داستان می باشد. این پژوهش با پرداخت به تاثیر عامل تدوین(به عنوان یکی از دو عنصر اصلی تشکیل دهنده تله فیلم) در روایتگری تله فیلم، در صدد پاسخ گفتن به دو پرسش محوری است: 1-...

15 صفحه اول

زیبایی شناسی سایه پردازی در فیلم-نوآر

سایه در فیلم، یک مفهوم تکنیکی و محتوایی است که گستردگی ابعاد آن در تاریخ سینما، موجب پدیدارشدن تحلیل های بسیار متنوعی گشته است. این مسئله که سایه پدیده ایست قابل خوانش و تحلیل آنها از ضرورت بالایی برخوردار است، فرض کلیدی این مقاله می باشد که به موجب آن به سئوالاتی مانند مفاهیم و کارکردهای ساختاری سایه در فیلم چیست؟ و آیا سایه از ابعادی فرهنگی در هر دورة تاریخی برخوردار بوده است؟، پاسخ داده خواه...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023